۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۳:۰۷

گزارش ششمین همایش تقریب مذاهب اسلامی در مرکز اسلامی هامبورگ

 گزارش ششمین همایش تقریب مذاهب اسلامی در مرکز اسلامی هامبورگ

ششمین همایش تقریب مذاهب اسلامی با مشارکت و همکاری شورای مسلمانان هامبورگ در روز شنبه ۳۰ ژانویه ۲۰۱۶ در سالن گفت و گوی ادیان و مذاهب مرکز اسلامی هامبورگ برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این همایش که عنوان آن «نقش مسلمانان در فعّالیت های اجتماعی جامعه» بود با استقبال و حضور خوب شخصیت­های علمی و فرهنگی، رسانه­ های گروهی از جمله شبکهNDR  آلمان و شبکه کربلا و نیز عموم علاقمندان مسلمانان اهل سنت و شیعه و غیرمسلمان مواجه شد و سخنرانان به ابعاد مختلف «امدادهای اجتماعی از ديدگاه اسلام» پرداختند.

در اين جلسه پس از خيرمقدم از سوی برگزار کنندگان همايش، حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد علی شمالی، نماينده رهبری در بریتانيا و رئیس مرکز اسلامی انگليس به عنوان میهمان ویژه مرکز اسلامی هامبورگ در این همایش به ارائه بحث خود درباره « سبک زندگی اسلامی» پرداخت.

دکتر شمالی در این سخنرانی با بیان ويژگيهای جامعه قبل از اسلام در شبه جزيره عرب و عصر جاهلی، به تغييرات چشمگيری که اسلام در آن جامعه ايجاد نمود و برای بشريت به ارمغان آورد، اشاره کرد.

به گفته رييس مرکز اسلامی انگليس جاهليت صرفاً به معنای بی سوادی یا فقدان علم نيست، بلکه جاهلیت یعنی عاقلانه رفتار ننمودن. وی افزود: جالب اينجاست که مسلمانان، آن عصر را عصر جاهليت ناميدند و نه عصر کفر یا عصر شرک و بت پرستی یا عصر گناه و فحشاء. اين نشان می دهد که اگر مسیر جامعه ای عاقلانه انتخاب نشده باشد، آسیب ها و خسارتهای ديگر را نيز به دنبال می آورد. وی اضافه کرد: بی خردی و جهل مداری ريشه همه گناهان و تباهيهاست و در مقابل در عصر جاهلیت، اسلام بر علم و عقلانیت تاکيد نمود.

حجت الاسلام و المسلمين دکتر شمالی علاوه بر بيان ويژگیهای جامعه ای که برمبنای عقلانیت حرکت می نمايد، به نقش محور «حق» در چنين جوامعی اشاره نمود.

وی سپس به عدالت و احسان به عنوان دو ويژگی مهم زندگی اجتماعی از ديدگاه اسلام پرداخت. از ديدگاه اسلام عدالت امری ضروری است و حتی نسبت به دشمنان نيز باید عدالت پاس داشته شود. امّا افزون بر عدالت ، قرآن به احسان امر می نمايد: «ان الله یأمر بالعدل و الاحسان ». اين بدین معناست که نه تنها باید حقوق ديگران حتی دشمنان را رعايت نمود، بلکه افزون برآن، مسلمان باید برای بهبود زندگی ديگر انسانها و حتی حيوانات و نباتات تلاش نمايد. مسلمانان به تأسی از پيامبر بايد تلاش نمايند تا هم «رحمة للعالمين» باشند و هم «بالمؤمنین رؤوف رحيم».

در این همایش که علاوه بر زبان آلمانی همزمان به زبان­ های فارسی، انگلیسی و عربی نیز ترجمه می­‌شد، چهار میزگرد سخنرانی و پرسش و پاسخ با موضوعات زیر تشکیل گردید:

۱- شالوده تعاون اجتماعی در منابع دینی و تاریخ اسلام

۲- چارچوب های مناسب برای همکاری اجتماعی مسلمانان در آلمان

۳- رسانه ها در میدان عمل: مسلمانان در تقابل با عموم یا همراه با عموم

۴- تعهدات اجتماعی در میدان عمل: چالش های آینده ما چیست و نیازمند چه ساختاری هستیم؟

سخنرانان این همایش عبارت بودند از:

۱-حجت الاسلام والسملین دکتر محمد علی شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس

۲- حجت الاسلام والسملین ایران­منش معاون مرکز اسلامی هامبورگ

۳- کتر مصطفی یولداش، رئیس شورای مسلمانان هامبورگ

۴- مارکوس مهدی گِرهولد از بنیاد مطالعات اسلامی برلین

۵- دکتر یاووس اوزغوز، مدیر مؤسسه راه اسلامی آلمان

۶- سلیمان ویلمس، مسئول پایگاه روزنامه اسلامی

۷- زیدونی فِرنَو، مسؤول موسسات خیریه هامبورگ

۸- کبری گوموشای، بلاگ نویس و فعّال رسانه ای

کد خبر 3039947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha